- Ontwerper van de ‘Languagebollart’, zitobject geselecteerd voor het Belgisch paviljoen van de Wereldtentoonstelling te Shanghai, 2010
- Designer, onder meer diverse keramiekedities voor Royal Boch (2007-2009). Laureaat van verschillende internationale designprijzen
- Commissaris van talrijke internationale tentoonstellingen over plastische kunsten en keramiek (1985-2006)
- Bezieler van de laatste tentoonstelling van Marcel Mariën, ‘Chambre d’ennemi’, ten huize van Marc Pairon (1991)
- Internationaal management voor conceptkunstenaars, onder meer Patrick Raynaud en Luca Maria Patella (1985-1991)
- Uitgever van diverse edities plastische kunsten, in beperkte oplagen (1985-1993)
- Oorlogsjournalistiek te Sri Lanka (1992)
- Ontmoetingen en gesprekken met de plastische kunstenaars Ben Vautier, Nam June Paik, Corneille, Karel Appel, Keith Haring, Panamarenko, Arman ...
Biografie
Marc Pairon (°1959 te Wilrijk) werd, voor wat betreft zijn literaire vaardigheden betreft, op prille leeftijd ontdekt door Nic van Bruggen (die samen met Patrick Conrad de Pink Poets oprichtte) en Walter Soethoudt, gelegenheidsuitgever van dezelfde society. Pairon was autodidact, had vanwege familiale omstandigheden maar tot zijn vijftiende schoolgelopen en bracht zijn verdere tienerjaren als clochard door, zwervend door Europa. Wanneer hij nu en dan België bezocht, voorzag hij in zijn levensbehoeften door het verkopen van gestencilde teksten in Antwerpse cafés. Zo trok zijn bijzondere stijl de aandacht van Nic van Bruggen en van de entourage van de Pink Poets. In 1981 publiceerde Walter Soethoudt zijn debuut, de gedichtenbundel 'Splinters' en enkele maanden later de verzenbundel 'Kousen wassen'. De eersteling van Pairon werd aan de pers voorgesteld door Nic van Bruggen, die hem de hemel in prees (Pairon schrijft poëzie alsof hij Pegasus zelf de teugels aanbond). Pairon kreeg talrijke lovende kritieken en was, als begenadigd performer, in die dagen een graag geziene gast op literaire voorstellingen. Hij hield het dichtersleven nochtans snel voor bekeken. Marc Pairon wendde zijn creatieve begaafdheid verder aan tot wisselende doeleinden, veelal binnen de economische sector. In 1987 publiceerde hij bij uitgeverij Facet te Antwerpen de surrealistische bundel 'Stellingname over de homofiele neigingen van zeepaardjes in de koude golfstroom van Gibraltar', korte en zeer kleine verhalen over de pijn van scheiden. Hij speelde met dit script een tachtigtal knotsgekke voorstellingen in Nederlandse theaters en op festivals en maakte zijn opwachting in diverse televisieprogramma's (BRT, VARA en VPRO). Pairon zou de volgende twee decennia niets meer publiceren, zelfs geen letter meer schrijven. In 2006 kwam van hem het drietalige, majestueuze, 750 pagina's tellende kunstboek 'Art Deco Ceramics - Made in Belgium' uit, onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit Koningin Paola. Hij was immers ondertussen ter zake een notoir expert geworden en het naslagwerk was binnen het genre dan ook een absolute bestseller. Het werd in meer dan 40 landen verdeeld. Intussen verschenen meer dan 200 recensies en reportages over dit kunstboek in internationale magazines en binnen de vakliteratuur. In maart 2008 greep Pairon terug – in een opgewonden roes – naar de pen van de poëzie. In 2009 werd hij door de pers tot ‘Vlaanderens meest gelezen dichter’ gekroond. Gedurende datzelfde jaar gingen van zijn verzenbundels ruim 60.000 exemplaren over de toonbank, wat voor Nederlandstalige poëzie een absoluut record is. |